måndag 3 mars 2008

Motgångar

Var precis på en intervju jag sett fram emot innan. Det var andra intervjun hos ett relativt stort produktföretag som jag fick gott intryck av första gången jag var där.

Detta var en teknikintervju, som skulle främst handla om min tekniska kompetens och erfarenhet. Träffade två personer från utvecklingsavdelningen, personer jag inte träffat vid första tillfället.

Under intervjun blev det mer och mer uppenbart att jag var ganska långt ifrån den profil de önskat sig. Många av de teknologier och liknande de frågade om kände jag till vid namn men knappt mer. De områden jag hade desto mer erfarenhet av var bara delvis intressanta och där det var relevant var det oftast lite äldre alternativa teknologier jag arbetat med (detta var jobb jag hade innan studierna).

På det hela taget kändes det inte som jag var personen de letade efter. De saker de frågade om var inte sådant jag kan säga att jag kan idag, men och andra sidan är det saker jag känner mig komfortabel att sätta mig in i utan problem. Förhoppningsvis lyckades jag kommunicera det.

Det som kändes lite snopet var ändå att i mitt CV står det tydligt vad jag gjort och inom vilka områden. Det kändes som om de trodde jag hade utelämnat massa saker, eftersom det var sådant som inte stod med de frågade om. Vid första intervjun var jag också tydlig med inom vilka områden min erfarenhet låg, men samtidigt att jag hade inga problem att lära mig nya saker med hänvisning till min erfarenhet och akademisk utbildning som grund.

Så behöver de någon som kan gå in från dag 1 och styra och ställa så är jag inte rätt person. Ser de däremot min potential och kan erbjuda en roll där man gradvis har möjlighet att växa in på de aktuella områden, då finns alla förutsättningar för en lyckad matchning.

Det kändes väldigt annorlunda med andra intervjun jämfört med första. Nästan som internkommunikationen hade brustit lite och de på andra intervjun hade helt andra förväntningar.

På det hela taget känns nu inte detta alternativ lika intressant, även om de nu skulle tänka om lite och ge ett erbjudande i alla fall (jag har åtminstone inte fått ett nej än).

Man får se det från ljusa sidan, ett mindre alternativ att ha ångest över när det väl är dags att välja (vilket börjar bli snart).

Inga kommentarer: