söndag 2 mars 2008

Hur "bra" är du?

Väldigt många CV-databaser och andra jobbsajter envisas med att man skall skriva in sina färdigheter och sen ange om man är "bra", "mycket bra", etc på respektive område.




Hur bra är du på java? Kanske till och med avancerad? Känns som detta kan vara en ganska subjektiv bedömelse.

Givetvis görs detta för att respektive profil skall kunna indexeras och sökas på ett bättre sätt. Men frågan kvarstår, hur väl fungerar detta?

Som ett exempel, för drygt 10 år sen plöjde jag några böcker om java och gjorde några applets. Lite småspel och annat för att testa. Kunde ju det som stod i böckerna, så jag tyckte jag var förträffligt bra på java. Definitivt en femma eller "avancerat" enligt exemplet på bilden.

Idag, ett decennium senare med både arbetslivserfarenhet och akademisk utbildning, skulle jag nog kunna sträcka mig att kalla mig "bra". Jag har inte blivit sämre, jag har bara lärt mig väldigt mycket mer och insett hur mycket än mer som finns.

Ett annat exempel, hur bra är du på AJAX (1-5)? Jag har gjort en del egna ajaxgrejer kommersiellt men jag skulle knappt kalla mig "bra" på det, men det beror på vad man jämför med. Skulle du kunna ha commit-rättigheter till jQuery, då tycker jag man förtjänar nivå avancerat. Samtidigt kan jag mycket väl tänka mig nån som gjort lite JSON-prylar, dynamiskt uppdaterade sidor och annat krafs tycker han är fullärd.

Vad man relaterar till, vilken erfarenhet man har och hur pass ödmjuk man är som person känns som större faktor en den faktiska kompetensen.

...åh, förresten. Är du mycket bra på Client/Server?

Inga kommentarer: