torsdag 28 februari 2008

Tacka nej

Nu har jag på allvar börjat tacka nej till många av de företag jag tidigare varit på intervju på. Jag har också börjat säga nej till intervjuer på nya företag (som oftast hittat mig via CV-databaser). Det är klart, skulle det dyka upp något som verkar otroligt intressant så stänger jag inte dörren helt.

Nu har jag, eller snart kommer få, erbjudande i form av anställningsavtal från 4 olika företag, samt ytterligare ett jag väntar på besked från. Av de fyra är jag ganska säker på vilket företag jag gillar bäst. Skulle den femte gå hela vägen också, då kan det bli svårt att välja.

Att tacka nej trots att man gått vidare i en rekryteringsprocess är intressant. Responsen har varierat ganska mycket. Alltifrån totalt tystnad och inget svar på mailet, till långa mail som tackar för att jag gett feedback rörande mitt intryck av företaget.

Hittills har jag inte sagt nej till ett företag där jag fått ett anställningsavtal, utan snarare sådana där jag legat i rekryteringsprocessen i väntan på nästa steg.

Trots det tycker jag det är konstigt med de företag som inte ens bryr sig om att svara, om ens bara med en bekräftelse. Mitt helhetintryck av företaget påverkas, och det kommer jag bära med mig långt framöver i vilket fall som helst. Det är ju även något som kommer influera diskussioner med kurskamrater och andra potentiella kandidater till företaget.

När det nu snart börjar bli dags att säga nej till företag där man fått anställningsavtal känns det lite tyngre. Lite som att göra slut kanske. Att göra slut över mail är lite fegt väl? Särskilt de företag som man själv var helt säker på att "detta kommer det bli!" när man gick därifrån med anställningsavtalet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Var sjalv nyligen i jobbsokartagen och sa nej till nagra foretag. Jag tycker definitivt att man ska tacka nej atminstone over telefon om man har varit pa intervju och far ett erbjudande. Da vet man att man verkligen fatt tag pa dem och att de verkligen vet att man sagt nej, sa att de kan ga vidare med andra sokande. Vet inte hur det tas emot, men jag tycker det kanns osnyggt att maila.