fredag 22 februari 2008

Sök jobb med kontakter

Kontaktnätet funkar! När jag satte igång med att söka jobb och hade ställt samman mitt CV skickade jag ut det till lite kontakter från tidigare jobb. Nu har det gett utdelning och visar på styrkan med kontakter (och kontakter till kontakter).

Ett företag hörde av sig som hade fått mitt CV via någon som hade jobbat med närstående till en tidigare kollega till mig. Aningen långsökt, men otroligt nog hade CV'et letat sig fram hela vägen.

Jag var på intervju, på ett mycket speciellt företag, ett företag som inte direkt söker medarbetare på vanligt sätt utan mer om de får någon rekommenderad via kontakter som verkar passa. Jag fick ett gott intryck, det ända är just det som är speciellt med företaget, att det kanske är lite svårt att kombinera med exjobb.

Kontentan i form av jobbsökartips är att man skall använda sina kontakter. Har man tidigare jobbat i samma bransch är tidigare kollegor klockrent, annars kanske kontakter till ens föräldrar, bekanta, och så vidare kan ge utdelning. Se till att de får CV'et elektroniskt (PDF-format är bra mycket proffsigare än en Word .doc) så är det lätt att vidarebefordra.

Inga kommentarer: