torsdag 14 februari 2008

Förlegade rekryteringsprocesser

Trots lite mer pessimistiska inlägg nu på senare tid ser det fortfarande ljust ut för arbetssökande inom IT.

Enligt ovan länkad artikel har mer än var tredje svenskt IT-företag fått lägg ner planerad expansion eftersom de inte kan hitta rätt folk med rätt kompetens inom Sverige.

En av orsakerna som anges är ungdomars bristande intresse för IT-relaterade utbildningar. Och visst kommer det långsiktigt förvärra situationen, vilket ställer än högre krav på företag och deras rekryteringsprocess.

Som sistaårs civilingenjörsstudent inom datateknik är man högvilt villebråd idag, särskilt om ma kan påvisa lite relevant arbetslivserfarenhet. Från detta perspektiv är det intressant att se hur företag försöker nå ut till oss studenter, och hur de gör det varierar enormt mycket.

Tyvärr finns ett något förlegat synsätt kvar hos många företag, ett synsätt som inte riktigt har anpassat sig efter konjunktur och efterfråga/tillgång på arbetsmarknaden.

I många artiklar med tips om hur man skriver personliga brev och CV lyfts det fram hur viktigt att man inte gör "mass-utskick" utan anpassar det personliga brevet (och till viss del CV'n) just efter det företag man söker - för att de skall känna sig utvalda och se varför man söker jobb hos just dem. Detta är givetvis viktigt.

Men idag är det omvända minst lika viktigt! Jag som arbetssökande vill känna mig utvald för att veta att just jag med min bakgrund, erfarenhet och kompetens kan tas tillvara, uppskattas och komma till nytta hos företaget. På denna punkt har många företag mycket kvar att jobba på.

Får man kontakt med ett tiotal företag, t.ex. på en arbetsmarknadsdag (nu senast CHARM som avslutades igår), då kommer man antagligen välja bort de som på sin höjd lät en anmäla sig till en mailinglista till skillnad från de företag som kunde berätta hur just du skulle passa in i organisationen och varför just dina egenskaper är värdefulla.

De företag som inser detta, och proaktivt söker sig till de blivande arbetssökande, har en bra mycket bättre chans än de HR-avdelningar som bara sittar och väntar på att ansökningar skall droppa in av sig själv i Outlook.

Detta inlägg går lite i linje med ett tidigare om intryck av företag på en arbetsmarknadsdag.

Inga kommentarer: