fredag 8 februari 2008

Olagliga frågor vid arbetsintervju

Av nyfikenhet kolla jag upp lite vad för regler och lagar som gäller avseende vilka frågor en arbetsgivare får ställa under en arbetsintervju.

Notera att min formella juridiska kompetens är obefintlig och mina källor är i princip diverse sidor jag sökt mig fram till på nätet (det vill säga aningen mindre trovärdiga än Sveriges Rikes Lag).

Baserat på vad jag funnit finns inte någon direkt lagstiftning som reglerar vilka frågor som inte får ställas vid en anställningsintervju. Däremot finns lagstiftning om olika form av diskriminering vilket i princip är det som styr vad som anses lämpligt och olämpligt vid en arbetsintervju.

I Sverige finns lagstiftning mot diskriminering på grund av religion, övertygelse, funktionshinder och sexuell läggning. Dessa lagstiftningar krävs av EU:s arbetslivsdirektiv 2000/78/EG med en väsentlig skillnad - Sverige har ingen lag mot åldersdiskriminering (åtminstone inte än).

En arbetsintervju är som ett samtal mellan två personer, bara under lite speciella omständigheter. Så det är viktigt att komma ihåg att man aldrig är skyldig till att svara på en fråga eller berätta något man inte vill.

Givetvis beror det mycket på frågan. Väljer du att inte svara på frågan om din kompetens inom .NET-utveckling med hänvisning till diskriminering på grund av religion (eftersom du närmast religöst fanatiskt motsätter dig allt som kommer från Microsoft) kan det ses som udda. För att vara lite mer seriös kan man nämna frågor rörande graviditet och planer på barn är sådana den sökande definitivt inte är skyldig att svara på.

Om arbetsgivaren väger in svaret rörande barn eller inte behöver inte vara relevant. Upplevs frågan som obehaglig och leder till att den sökande gör en sämre insats under intervjun än de annars skulle ha gjort kan vara skäl nog för att det skall kunna bli en rättslig process av det hela.

Ett fall som gick till arbetsdomstolen där den arbetssökande fick skadestånd på grund av etnisk diskriminering var där en palestinsk man sökte anställning som rektor på en kommunal skola. Han fick frågor under arbetsintervjun rörande sin kvinnosyn och domen säger att kommunen gjort sig skyldig till diskriminering då frågan ställdes med utgångspunkt i att han kom från ett muslimskt land.

Hänsyn till diskriminering har givetvis inte bara med själva frågorna att göra utan allting annat också. Väljs man eller väljs bort på grund av något som kan liknas vid diskriminering är det lika illa det.

I USA är det olagligt att fråga om ålder, till och med "När tog du examen?" är en olaglig fråga. Om man sen väljer att svara på frågan är en annan sak, väljer man att inte göra det är risken att man uppfattas som osamarbetsvillig.

Personligen har jag så vitt jag minns aldrig råkat ut för något som kan liknas vid diskriminering. Detta beror snarare på att jag är så typisk man kan vara (svenskt ursprung, man och således ej gravid, etc) än ett tecken på att diskriminering är ovanligt.

Det viktiga att tänka på är om frågan är relevant för arbetet. "Hur mycket väger du?" är en möjligt diskriminerande fråga, men att fråga om man klarar av att lyfta 25 kg och bära det 10 meter kan vara en relevant fråga ur arbetssäkerhetssynpunkt. Sen finns det givetvis specialfall, som t.ex. när man letar skådespelare till en specifik roll.

1 kommentar:

Anonym sa...

ajg fick en fråga för 1 år sedan på en arbetsintervju om jag "pga av att jag var en kvinna, 25 år och pojkvän har tänk att skaffa barn snart?" blev paff och svarade nej. efter intervjun insåg jag intrånget. har tänkt på det mycket i efterhand om jag skulle ha drivit det vidare. Är det för sent att göra det 1 år senare, hypotetiskt? Eller en liten offentlig hämd kanske i lokalpressen?