lördag 2 februari 2008

Låt arbetsgivarna hitta dig

Som ett av alternativen i min strategi för att söka jobb är att använda mig av jobbsajter och CV-databaser.

Jag har registrerat mig på samtliga av de större (så vitt jag vet) och börjar nu efter cirka en månad få en känsla över vilka som fungerar bra och mindre bra (utifrån mitt perspektiv som blivande civilingenjör i datateknik). Min bedömning om vad som är bra är helt enkelt hur många kontakter de förmedlat som lett till intervju.

För mig har följande tre varit överlägset bäst jämfört med övriga:

De har ungefär lett till lika många kontakter var. Värd att nämna är också JobbGuiden.se som inte har lett till någon kontakt, men däremot verkar ha många relevanta jobb registrerade samt ett smidigt verktyg som gör att man kan få veckomail med tjänster relevanta för ens profil.

Vad jag inte inkluderat i bedömningen av dessa är rekryteringsfirmor som också erbjuder arbetssökande att registrera sitt CV hos dem. Mer om dessa i ett annat inlägg.

Skulle jag missat någon relevant jobbsajt tar jag gärna emot tips i kommentarerna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Som komplement skulle jag regga mig på en spindelsajt (eller vad man nu ska kalla dem). Personligen tycker jag allajobb.nu är den bästa. Du kan inte lägga in din cv men den skannar bl.a. de sajter du nämner att du har reggat dig på. Du får ett mail varje morgon med bara nya jobb enligt de urval som du gjort. Det bästa är nog att den, till skillnad från alla andra spindelsajter bara har nya jobb (max en månad gamla).