lördag 16 februari 2008

Nytt erbjudande

Nu har ett andra erbjudande uppenbarat sig (jag skrev om det första här). Tur var nog att jag inte nöjde mig med det första som jag var nära att göra, för detta nya erbjudande är nog snäppet vassare.

Företagen och rollerna i sig är väldigt olika, även om mycket i praktiken är väldigt likt oavsett företag (det handlar primärt om mjukvaruutveckling). Båda rollerna har sina fördelar, nackdelar och utmaningar. Så bara på det är det svårt att välja.

Det viktigaste som gör det andra erbjudandet mer intressant är hur det företaget jobbar med sina anställda i form av ansvar och personlig utveckling. Jag vill hellre kalla det personlig utveckling än kompetensutveckling, för det handlar om så mycket mer än att få gå på nån kurs eller få ett certifikat betald av arbetsgivare. Att företaget lägger stort ansvar på respektive individ är positivt, det är oftast så man växer och utvecklar sig själv. Om inte återspeglar det hur de rekryterar och ens blivande arbetskamrater på ett positivt sätt.

Lönemässigt var jag helt klart nöjd med första erbjudandet, jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Men efter det har jag haft en hel del till intervjuer med andra företag och när frågan om löneanspråk dykt upp har jag då justerat upp mitt intervall från tidigare och lagt nivån från erbjudandet som minsta möjliga acceptabla. Responsen har i samtliga fall varit att det var rimligt. Detta gör ju att man börjar undra om det första erbjudandet ändå inte kanske var så bra lönemässigt.

Det nya erbjudandet trumfar det första rätt rejält när det gäller lönen, och inte bara lönen! Fler semesterdagar, övertidsersättning (inte direkt vanligt i denna bransch) och bättre villkor under exjobbstiden.

Efter en del funderande är det med andra ord en ny ledare på topplistan över vilket jobb jag mest sannolikt kommer tacka ja till.

Jag sitter mitt inne i rekryteringsprocessen hos flera andra företag, vissa mer eller mindre aktiva. De som säger att de definitivt är intresserade och sen säger "hör av dig med exjobbsförslag när det börjar närma sig", de hamnar rätt långt ner på listan. De som är lite mer "på" och vill komma till skott så fort som möjligt för att ge ett anställningsavtal i handen, de är definitivt mer intressanta. Det känns som det delvis speglar hur pass värdefullt tillskott de ser att man kan bli för företaget, vilket är viktigt.

Det är speciellt två stycken företag till som jag personligen tycker verkar väldigt lovande, lyckas jag gå i mål med de två också kommer jag avstå från att gå vidare med övriga företag för att koncentrera mig på vilken av dessa fyra jag skall välja (förutsatt att det inte dyker upp något nytt med potential).

Inga kommentarer: