måndag 25 februari 2008

Hur viktiga är betygen?

Jag tänkte adressera den återkommande frågan om hur viktiga betygen är när man söker jobb. Detta är högst subjektivt utifrån vad jag upplevt med de företag jag har varit i kontakt just nu i denna situation. Så välj hur mycket du vill tro på efter din egen situation.

Jag har varit på intervju hos cirka 15 företag, de flesta minst vid två tillfällen. Nu har jag inte fått ett anställningsavtal av samtliga, men i princip har jag nått så långt hos de flesta företag att man talar ganska konkret om framtida roller och möjlighet till anställning.

Aldrig en enda gång har jag behövt visa upp mina betyg.

Det närmsta jag kommit var en som helt apropå frågade om betygen var bra. "Jodå, över medel i alla fall tror jag", sa jag.

Vid ett annat tillfälle, efter det att jag erbjudits anställning, bad företaget om betygsutdrag för formalians skull (det skulle finnas i varje persons "mapp").

Med andra ord så har papperet med betygen för min egen del inte spelat någon som helst roll i jobbsökandet. Nu kan man spekulera om varför.

Först och främst har jag relevant arbetslivserfarenhet innan studierna för de jobb jag var/är aktuell för. Det är mycket möjligt att det väger så pass mycket tyngre att betygsnivån är orelevant.

I mitt CV har jag också nämnt något i stil med "goda betyg", kanske det har varit tillräckligt? Har jag lyckats presentera mig så bra att min kunskap har framgått utan hänvisning till betyg?

Är det då värt att lägga ner mer tid än vad som räcker för godkänt på en kurs?

Ja, och det kan också vara en av anledningarna till att ingen frågade efter betygen. För att få någorlunda bra betyg betyder det att man har lärt sig ett och annat. I en intervju går det mycket ut på att verifiera att man kan det man nämnt i sitt CV, och uppfattas det som man kan det så är betygen mindre intressanta. Så det är inte betygen i sig som är viktiga, snarare resan dit. Nöjer man sig med godkänt i allt kommer man antingen inte bli mer än medioker i det mesta man gör. Företag vill inte ha mediokra medarbetare, de vill ha de bästa.

Idag är det inte så mycket konkurrens som arbetssökande datatekniker (civ.ing.), men skulle det vara det så är det klart att mellan två nästan identiska personer med väldigt olika betygsnivå har den med högre betyg en fördel. Antagligen återspeglas det dock under intervjun i form av att den med lägre betyg kanske inte är lika drivande som den andre och därmed är det åter igen inte siffrorna i sig som ger utslaget.

Vilket företag och bransch spelar givetvis också roll. Vissa företag kan ha närmast en policy att endast acceptera nyutexaminerade med höga betyg. Särskilt antagning till traineeprogram och liknande kan betygen spela en större roll.

Så slutsatsen är... se till att vara smart, då kommer betygen automatiskt (med hårt arbete). Är du inte smart, plugga så du får betygen så kan du i alla fall framställa dig som smart och därmed öka dina chanser.

Inga kommentarer: