tisdag 5 februari 2008

KISS: Keep It Simple, Stupid

Företaget med kanske Sveriges osexigaste namn, Ångpanneföreningen, har tydligen haft lite ohämmad brainstorming på HR-avdelningen och kommit på att använda en slags hacker challenge där man får söka jobb först när man klarar den.

Om man tycker det är jobbigt att fylla i ett formulär istället för att kunna skicka sin CV när man söker jobb, vad tycker man då om det här? Lär ju knappast bli några spontanansökningar av de som väljer att prioritera familjen först på fritiden.

Visst lyckades de få viss publicitet, så på så viss kanske det var lyckat. Men i övrigt tycker jag det är helt kass. Särskilt idag. Vill de ha ansökningar bör de ju inte sätta upp än mer i hinder.

Till en börja kan de försöka håll koll på sina papper och ha fungerande rutiner för rekrytering. Jag talade med en representant från ÅF under en arbetsmarknadsdag sent i höstas och fick då namn och email på en person som jag "absolut" skulle kontakta. Dels för att det var rätt avdelning för mig, dels för att min kompetens var "sååå" eftertraktad (vilket de sa till alla som nämnde något med data).

Hur som helst, trots namnet skickade jag iväg mitt CV runt årsskiftet med lite annan information. Har de hört av sig? Har de ens tackat och bett om att få återkomma? Nä.

Med tanke på den framgång mitt CV rönt hos andra företag inbillar jag mig att det kanske inte är det som är fel.

Att de skall krångla till det när det är så enkelt.

  • Presentera företaget, dess arbetskultur och värderingar på ett ärligt sätt (skippa innehållslösa saker som "högt i taket" - ge konkreta exempel)

  • Beskriv vad för roll de ser för den arbetssökande med fokus på hur den faktiskt passar personen ifråga.

  • Respektera tid och vem den arbetssökande är. Ha koll på grejerna, läs på om CV'et, tänka efter hur personen skulle passa in.

  • Se till att ha vid intervju, eller rådfråga innan, kompetent personal som kan bedöma de tekniska meriterna på CV'et utifrån tidigare projekt. Har du jobbat med webapplikationsutveckling i 5 år är det bara negativt att bli ombedd att skriva SQL-satser på whiteboard för att visa att man vet vad en join är.

  • Lägg ner katt-och-råtta-leken. Vill företaget ha personen, ge ett konkret erbjudande med allt det innefattar. Visar företaget inget intresse vänder sig den sökande hellre till någon annan.

När det gäller studenter och arbetmarknadsdagar så är det förvånadsvärt många företag som har problem att hålla reda på och följa upp kandidater de säger sig vara intresserade av. Det är väl ändå därför de är där?

Får mig inte helt osökt att tänka på K.I.S.S....

Inga kommentarer: