torsdag 31 januari 2008

Jobberbjudande via LinkedIn

Att en stor del rekryterare använder LinkedIn råder ingen tvekan om. I övervägande syfte verkar det dock vara för att kolla upp en ytterligare, snarare än att söka potentiella kandidater.

Nyligen blev jag dock kontaktad, via LinkedIn för första gången, avseende en tjänst hos Oracle.

En rekryterare baserad på Irland letade passande personer för en konsulttjänst med säljanknytning hos Oracle i Sverige.

Jag har ingen fakta att styrka påståendet, men det känns som utländska rekryterare i större utsträckning använder LinkedIn som lite av en CV-databas och faktiskt letar efter folk mer än bara använda det för att verifiera personer de redan känner till.

Hur som helst så läste nog inte rekryteraren igenom min profil särskilt noga (vilket tyvärr är alltför vanligt), för jag tror knappast Oracle är öppna för att ta in en exjobbare som sen efter avslutat examensarbete övergår i en heltidsanställning.

Jag påpekade ovanstående och tackade för kontakten. Han gör nog detsamma.

Under en tid innan studierna utvecklade jag faktiskt för Oracle, gick till och med en kurs på Oracle University som det så tjusigt heter. Det jag kommer ihåg var dock att licenserna var svindyra, alla verktyg kändes som de var ett decenium föråldrade och alla helst ändå ville köra MySQL men det gick inte (fanns inte stöd för transaction då tror jag det var).

Så med den smaken i mun kan jag ju inte säga att Oracle har varit något favoritföretag. O andra sidan innebär ju det att det finns saker att göra bättre, och det är ju däremot intressant.

Inga kommentarer: