söndag 20 januari 2008

Jobb i spelbranschen

Spelbranschen, och speciellt den svenska, går bättre än någonsin. Samtliga större svenska företag i branschen har en hel drös med tjänster utannonserade.

DICE har länge varit den största utvecklaren i Sverige, med början från pinball-tiden på Amiga. Avalanche Studios har växt under senare år och är nu runt 150 personer med flera stora projekt. GRIN har tagit rejäl fart sen prestigeprojekt som Ghost Recon och söker folk både till Stockholm såväl som Göteborg. Även Starbreeze i Uppsala har kommit ordentligt på fötterna sen tiden då det främsta de hade var Enclave.

Problemet som alltid är att i många fall är det erfaret folk som efterfrågas, vilket det är stor brist på (de är av uppenbara skäl redan anställda). Mer folk behövs, så nyutexade är en viktig källa. Att komma in via examensarbete är ett bra sätt. Vad jag vet så har framförallt Avalanche Studios ofta ett helt gäng examensarbetare, där merparten fortsätter med anställning. Även de övriga tar säkert in några enstaka åtminstone om man har relevant bakgrund och intressant inriktning på sitt examensarbete.

Företagen blir större, en projektbudget på under hundra miljoner kronor anses som ett mindre projekt, konsoller blir allt mer komplexa - allt gör att det är allt större krav på organisationen. Inte bara de enskildas individuella kompetens inom programmering, utan mer och mer fokus hamnar på projektstyrning, kvalitetssäkring, metodik, stödsystem och så vidare. Detta öppnar för intressanta utvecklingsmöjligheter om man inte tänkt jobba som programmerare i hela sitt liv.

Kompetenser som nödvändigtvis inte bara har med spelutveckling efterfrågas. Folk till utveckling och hantering av komplexa bygg- och testsystem, verktygsutveckling (exportering grafikprogram, banbyggande, osv) är det ständigt efterfrågan på. Så även om du inte har shaderprogrammering som hobby och drömmer om linjär algebra finns öppningar.

Jämfört med en motsvarande roll utanför spelbranschen är oftast lönen lite lägre för en spelutvecklare. Besitter man spetskompetens inom något efterfrågat område och har en del erfarenhet kan den dock hoppa upp ordentligt över snittet.

Branschen och företaget har mognat i takt med projektbudgeten ökat. Det anses inte längre så tufft att sova under skrivbordet på natten och många av de erfarna har nu barn och familj. Kraven är högre från förläggarna när det gäller projektstyrning och riskminimering, så även om det antagligen är en hel del mer övertid än snittet i andra branscher är det på väg åt rätt håll.

Det roliga är att det är kul att utveckla spel, den ständiga strävan att göra ännu bättre och häftigare spel och en kreativ arbetsmiljö i största allmänhet som få andra branscher kan matcha. Det är dock inget jobb man har lite vid sidan av, fullt engagemang gäller oavsett om det är crunch eller ej.

Inga kommentarer: