tisdag 15 januari 2008

Det rör på sig i LinkedIn

Som tidigare nämnt är LinkedIn en del av min strategi att marknadsföra mig själv som jobbsökande (är ett utomordentligt verktyg i övrigt också för den delen).

...och nu börjar det märkas:



Värt att poängtera är att detta inte personer jag har kontakt med, utan det är HR-folk och rekryterare som antingen funnit mig genom sökning på nyckelord i LinkedIn eller (mer sannolikt) att de kollar upp mig efter att de funnit mitt CV på olika jobbsajter.

Ens nätverk på LinkedIn består av personer som känner personer du känner, upp till tre steg. Ingår någon i ditt nätverk får du fram den personen via sökning och kan se personens fulla profil (går att ändra via inställning). Jag har ca 100 egna kontakter, i andra steget når jag ca 5 500 personer och totalt i mitt nätverk finns drygt 300 000 personer.

Detta visar på kraften i ett nätverk rätt använt (och vikten av att ha en representabel profil).

Att lägga till alla studiekamrater man har idag är perfekt, för om några år är alla ute i näringslivet och är väldigt värdefulla ifall det är dags att söka sig vidare (en majoritet av mina kontakter är tidigare kollegor från anställningar innan studierna).

Inga kommentarer: