lördag 19 januari 2008

Statusuppdatering

Dags för en statusuppdatering över jobbsökandet. Räknar man in de företag jag på ett eller annat sätt har haft minst en intervju med ser uppdelning ut på följande sätt:




  • Konsultbolag (mindre): 2 st.
  • Konsultbolag (större): 2 st.
  • Produktbolag: 5 st.
  • Statligt: 1 st.

Med mindre konsultbolag menar jag ett med under 1000 anställda. Med produktbolag tänker jag på företag som själva utvecklar en eller flera egna produkter eller tjänster. Bland dessa är det ganska olika branscher, bland annat gambling, bank/finans och web 2.0 (om man får kalla det en egen bransch).

Utöver dessa finns flera jag varit i kontakt med via arbetsmarknadsdagar och liknande som uttryckt intresse och potentiellt kan komma att bli aktuella under våren.

Nu är det ju inte så att jag har fått ett konkret erbjudande från alla dessa, men de har varit intresserade och velat gå vidare i processen åtminstone. Några har jag varit på två intervjuer hos.

Även om jag har några favoriter är det svårt att rangordna alla eftersom man inte vet riktigt allt än. Vid första intervjun är det mycket att sälja sig själv (från båda parter), först vid andra intervjun brukar det mer konkret handla om hur en framtida roll skulle se ut mer i detalj.

Bland dessa finns också ett och ett halvt företag som jag nästan bestämt mig för att inte gå vidare md. Det ena var det jag nämnde i förra inlägget och det andra velar jag lite om (därav det halva) på grund av en del "graverande omständigheter" som kommit mig till känna (får bli ett inlägg om det senare, intressant dilemma).

Inga kommentarer: