torsdag 24 januari 2008

Första löneförhandling

Från det företag som vill erbjuda mig en anställning blir nu nästa steg en diskussion om just erbjudandet. Det innefattar också saker som lön och förmåner. Blir lite speciellt att förhandla om något sådant innan man ens börjat med exjobbet.

Sen är frågan hur konkret det blir. Handlar det i praktiken om ett anställningsavtal som tar vid efter exjobbet när jag så att säga inte har några fler åtaganden till studierna? Eller handlar det mer om någon symbolisk ersättning under tiden för examensarbetet och sen följer en ny förhandling inför anställningen? Eller vill de anställa mig redan under exjobbstiden?

Även om lönen inte är det viktigaste så är det definitivt en viktig del av det jag väger in när jag gör mitt slutgiltiga beslut. Ju högre desto bättre, naturligtvis. Och eftersom jag väljer företag i första hand efter den framtida heltidsrollen är just lön en viktig faktor i beslutet nu i vår när jag väljer var jag skall gå. Så på något sätt bör diskussionen även utmynna i åtminstone en indikation på lönenivån. Allra bäst vore ett konkret bud.

Blir mycket intressant att se hur just förhandlingen om förmåner blir. Både vad de innefattar och från och med när, men givetvis också nivå.

Med tanke på förhandling och lön och sådant vore det extra bra om man lyckas gå vidare med något annat intressant företag, just för att ha möjlighet att jämföra erbjudanden. Om inte annat bör det vara ett bra utgångsläge rent förhandlingsmässigt.

Inga kommentarer: