torsdag 10 januari 2008

En blog om att söka jobb

Civilingenjörsutbildningen i datateknik börjar närma sig sitt slut och det börjar bli dags att tänka på framtiden. Vad ska man göra och var ska man göra det? Söka jobb, prata med företag, gå på intervjuer, skriva CV, osv.

Känns som ett spännande äventyr där man inte riktigt vet var man landar, och därför tänkte jag kombinera denna resa med att blogga om tankar och erfarenheter under resans gång, lite tips och säkerligen ett och annat rant. Förhoppningsvis kanske en och annan finner det intressant och kan dra nytta av det, eller kanske till och med bidra med egna erfarenheter.

Då detta kretsar runt mina egna tankar och erfarenheter kommer det mesta vara relaterat till data och speciellt mjukvaruutveckling, men jag tror mycket även kan uppskattas av andra med annorlunda bakgrund. Kanske till och med arbetsgivarna själva kan få sig ett och annat tips om hur de görs sig mer attraktiva för studenter.

Allt som skrivs här är helt subjektivt, så your mileage may vary som de säger där över vattnet. Ibland kanske jag ändrar några detaljer eller döljer något för att hålla den skyldige anonym, ibland väljer jag att hänga ut företagsnamn och allting om jag känner för det. Av samma skäl väljer jag att hålla mig själv relativt anonym, dock kan jag även nås via cs.msc.student@gmail.com.

Mitt jobbsökande började redan under hösten, så vissa inlägg här kommer vara en titt i backspegeln.

Inga kommentarer: